lørdag, februar 18, 2012

Hjemmelaget yoghurt

Min kjære svigermor har lært meg å lage hjemmelaget yoghurt.
Den er helt fantastisk og veldig enkel å lage.



Begge jentene mine elsker den, 
og jeg syns det er veldig bra at den ikke er full av konserveringsmiddler og sukker. 


På bildene er den servert med Akasiehonning.
En liten dessert etter en lang og god lunsj hos min fine svigermor.




Her er oppskriften, for de som har lyst å prøve selv:

2 liter h-melk
1 beger mat yoghurt


Du trenger et termometer som kan henge ned i melka, uten å berøre bunnen på gryta.


Varm melka i gryte uten lokk til 98 grader på svak varme ( kommer litt ann på hva slags ovn du har, 
men vi har den på 4, og da tar det ca 3 timer).
 Ta så gryta av plata, og la melka stå på benken til den er nede på 40 grader.

 Sett så stekeovnen på 70 grader.
Ta ut 4-5 dl av den varme melka og rør ut matyoghurten i den, og ha denne blandingen tilbake i gryta igjen, og rør inn.
OBS- ikke rør i bunnen av gryta, der ligger nemlig et tynt lag med brendt melk.

Sett på lokken, sett gryta i den varme ovnen og skru ovnen av.
Der skal den stå i ca 12 timer (jeg lager den på kvelden, da kan den stå i ovnen hele natta), og sett den så i kjøleskapet.

Når den er kald er den ferdig og klar til å nytes!

Etterhvert som det dannes væske i yoghurten, kan man bare helle dette av. Da beholder den sin faste konsistens. 

Lykke til!




4 kommentarer:

Marianne Leonora sa...

deilig! :-)

rosarose sa...

ser skikkelig godt ut! skal prøve..<3

Linda sa...

genialt!!

Marianne Leonora sa...

Hei og hopp, legg ut meir da"!!!!!!
helsing masa :-P